FÖR RESULTAT SE SPEEDMODELCAR

Bara fyra Svenskar från Octan orkade ta sig ned till den lilla modellbilsdalen och EM där. Vi hade ingen 2.5a anmäld så för att göra ett helt lag övertalades Stig Hagberg ta med sin gamla 2.5a. Men tävlingsledare Horst Denneler vägrade låta bilen starta, den var inte anmäld i tid, så det så. Konstigt och ogint tyckte vi, förra året på EM i Örebro efteranmälde massor av folk och vi sa - kul, kom och lek modellbil med oss - inga problem, vi sätter upp er på listan. Så lagledaren skrev en protest till tävlingsledaren och juryn och ärendet togs upp på FEMA mötet ( några ryssar ville också efteranmäla ) och mötet bestämde att efteranmälningarna skulle accepteras. Men detta la en skugga över organisationen av detta EM. Vid FEMA mötet lades två motioner av Urs Bach ( förstås ) att 3.5 klassen skulle läggas ned 2013 och att FEMA skall finansiera nytt modernt tidtagningsprogram, som sen klubbarna kan köpa till sina banor. 3.5 nedläggningen var inte populär och bordlades, men ett nytt bra tidtagningssysten ville alla ha och en kommitte med Estland Lembit Vaher - Schweiz Daniel Kiechl - Sverige Stig Hagberg bildades. Tanken är att arbeta fort och ha något att diskutera till Lucia Race i Tallinn. Kanske ta något befintligt program av kostnadsskäl och utveckla det. Sveriges GP och GS 2011 bestämdes till Örebro 18 - 19 Juni. EM 2011 Tallinn. Ströbel omvaldes unisont som President.

Träning tisdag, onsdag, torsdag och Mats Böhlin och Nils Björk var där redan måndag kväll och kunde starta träningen av goda biffar på Gruner Baum direkt. Första träningsdagen var inte så mycket folk och vi hann ställa in bilarna. 550 meter över havet och lågtryck hela veckan 950 - 960 nåt. Betyder vrida in nålen ett kvarts varv och höja kompen 0,1 mm. Sen blir det gissningstävlan om hjulstorlek - piplängd - stinger mm. Mats tränade 350 - 340 på båda sina bilar och Nils Björks bilar ville inte. Regn de fyra första dagarna. Mycket folk kom eftersom och största upplevelsen var Krasznai´s mycket vackra modellbygge av Ferrari Formel 1 - 1961 i skala 1:10. Motoriserad med Picco 2.1 cc motor. Phil Hill blev världsmästare med denna 1.5 liters bil det året.

Horsningshjältar var Volker Besang och Manuel Finn - de fick slita hårt i sex dar så de fick sår på armar och ben.

Nedan vä. Ströbel hade delikatess stånd och sålde ostar och korvar.

Nedan hö. Mats Böhlin var snabbast av alla i 10 klassen med båda sina bilar och är världens snabbaste just nu. Den nya Picco 10 bilen som många köpt har satt fart på klassen och den gör 330 - 335 direkt ( om man vet hur att göra ). Men nu går det så fort att gummit i bakdäcken blir övervarmt och exploderar - där är nu det stora problemet. Det gäller att noga väga av bilen på båda ledderna och ha snabb acceleration och inte köra för länge.

I 1.5 cc misslyckades Falk - nollade. Orsaken upptäcktes efter tävlingen - en klassiker - skit i nålen. Hagberg och Björk lyckades inte så bra - den senares växelbox rasade 2 gånger.

Nedan vä. Pristagarna i 2.5 klassen - Esterna Lembit Vaher och Priit Höjer 1a och 2a, men sen kom Norges Torbjörn Johannesen på pallen.

Nedan hö. Överlägsna segraren i 5 cc var från Tallinn Esten Tiit Luman. Falk 2a och Picco 3a. Tiit körde den nya Estniska byggsatsbilen med en vänd Novarossi - liten och lätt och med en redigt bred handtag-vinge. Tiits motor varvar 2-3 tusen varv mer än svenskarnas. Björk körde 300 och kom 6a.

Nedan 10 cc. Mats vann med Duran 2a, Isenegger 3a, Picco 4a och Haensen 5a. Duran, Isenegger och Picco körde den nya Piccobilen. Mats kör Böhlinbilar med Kman botten och Haensen en egen bil.

Nedan. Esterna vann överlägset båda lagtävlingarna och 4 klasser. De jobbar som ett lag och har fulla lag. 17 man åkte till EM i 4 bilar och några flög. Alla modellbilar och verktyg åkte bil på marken så de inte skulle bli konfiskerade av någon flygplatskontrollant. Nästa år går EM i Tallinn. VM i Australien i Oktober verkar tyvärr bli tunnt. 2 Amerikaner och en handfull Europeer verkar åka dit. Det lär kunna gå att skicka dit sin bil med DHL utan att få den konfiskerad av säkerhets-talibanerna,

Nils Björk