IOR - EN NY WMCR BIL MED VÄND NOVAROSSI.

19 Maj 2004. Möt Ior, Nalle Puh,s sturige åsnekompis i linbilsversion.

Red. har tidigare presenterat sin nya NovaRossi Z 3,5 cc. motor ( se nedan ) för den nya ( sedan 5 år ) WMCR klassen. Det hela började med en telefon-brainstorm med Falk den 16 februari(2004). Red. fick fnatt och beslöt göra en WMCR bil klass 3 till tävlingen Tallinn Cup 1 Maj och VM i Aug. På kvällen ritades bilen. Jag hade ingen motor, men visste att NovaRossi var bäst och att jag skulle vända en sån. Torsdagen 29 April, en timme innan vi åkte till färjan till Tallinn, var bilen klar. Gjorde en mycket enkel och konventionell bil. Botten frästes ur en solid bit Mechal 7075. Växelboxen, som ju tar en bra stund att göra, snodde jag ur en pensionerad Usanow tvåhalva. Dom är mycket välgjorda. Så efter en vecka hade jag en färdig botten med box, då var det viktigaste gjort och bara resten kvar. Tusentals småbitar! Motorn kom på posten efter två dar. Gjorde vevaxel i ett stycke av sätthärdningsstål 2511. Härdades och slipades. Har aldrig gjort en vevaxel förut, förvånades över att det inte ens var svårt. Frontbox automatjärn, två kullager 9-19 och där veven låses mot frontlagret med en liten mutter längst fram i huset för axialstyrning. Insuget: gjorde där Zimmerman, just nu inbillar jag mig det är bättre än trumma.

Pipan är en STL, det blåa bakom tanken är luftfilter av akvarievatten-filter-skumplast, överdel av kolfiber-epoxy.

Framvagnen har fjädring av däckgummi och förgasaren matas med övertrycksluft enligt senaste bilmode. Ior funkade direkt, gjorde 270 km/tim. i Tallinn.

----------------------------------------------------------------------------