JULI-RACET I GÄVLE 15-16 JULI 2006.

Weather fantastic.

RESULTAT

3.5 cc FEMA

5 cc.

10 cc.

Oldtimer

Forslöf körde en padda med Supre Tigre 10 cc.

SMRU klassen

Red. rullade ensam upp till Gävle-banan. Många var borta på semester. Så det kom inte så många. Men det var lungnt och skönt i skogsgläntan och alla trivdes. Träning och två heat lördag, söndag 2 heat.

Red. behövde testa vägegenskaper och glödpluggar. 10 cc. bilen ville leka flygplan både i Gävle sist och Tallinn. Den stegrade sig och handtaget blev vinge med positiv anfallsvinkel och lyfte bakhjulen så den spann och hoppade. Motorn är MYCKET vass. Styvade upp fjädringen avsevärt i Tallinn - nähä det hjälpte inte. Sporren låg mycket högt förut, flyttade ner den till 10 mm. från marken till Gävle - jajamensan - flygtendenserna helt borta. En lågt liggande sporre måste man tydligen ha. Så var det glödpluggsproblemen. Har i många år kört med McCoy med stora hålet och hård kopparpackning. De med stora hålet tog slut så jag fick förra året övergå till vad jag hade - lilla hålet. Sen dess överhettningsproblem. Så nu provade jag Horst Dennelers nya Novarossi C3 med noskona. Dessa är specialgjorda för honom och våra 10or och går att få tag på utan trassel. Större hål än vanliga Novarossi. Jajamensan - nu överhettade inte pluggen och motorn sjöng ut och stod kvar i fart. Helt klart är noskonepluggar helt nödvändiga för våra vassa motorer. Man gissar en MB 10 är uppe i åtminstone 7 hästar. Kontaktytan vid vid tätningen i pluggnosen har en överlägsen värmeöverföring och kyler pluggen - spiralen bättre. Novarossi C3 finns bara hos Horst Denneler och kostar 3 €.

Återfallsförbrytare Lasse Wahlumd till vä. med Peter Wahlund och sin nya 10 cc. bil, en FTL med MB 10 motor. Han håller på att leta inställningar, lördagens läxa var att pipslutrör - diameter har gått upp sedan 90-talet från 7.9 till minst 8.5 mm. Små slutrörshål överhettar motor och plugg gruvligt. Detta är svårt. Frymires FTL bil har en mycket bra aerodynamisk form och med en MB 10 blir det snart full fart på släta banor. Vad som utvecklats på bilarna de sista åren är fjädring med stötdämpare i takt med att många sydliga banor blivit sämre. I Nordeuropa har vi släta banor och i Gävle som är en av de slätaste och med det bästa greppet har Lasse visat att det går lika bra utan fjädring.

Björn och Ola Larsson värmer FEMA 3.5 på cykelhjulet. Årets största startfält i 3.5 - fyra bilar.

Här startar Ivar Thorpman och sonen Fredrik deras mycket snabba FEMA 3.5 bil FARFAR i den sommarsköna skogsbacken. Efter problem med bl.a tankläcka kunde de till slut på söndagen bärga segern.