KAPFENHARDT 30 - 31 MAJ 2009.

FÖR RESULTAT SE SPEEDMODELCAR

3 0KTANARE ÅT SIG NED TILL SKOGEN, RÅDJUREN, FÅGELSÅNGEN 0CH BIFFARNA - OCH KÖRDE LITE LINBIL I SCHWARZWALD.

Falk, Stig Hagberg och red. körde de 180 milen ned till den vackra lilla dalen 30 km väster om Stuttgart. Depåstopp vid Lubeck för övernattning och biffar på grekiska restaurangen med sjöutsikt som vanligt. Pingsttävingen är den stora sammandragningen i Europa under våren, de flesta från mellaneuropa kommer hit. Vi kom ned torsdag kväll och började kvällsträningen omedelbart på värdshuset Gruner Baum där vi brukar bo. Nedan.

Fredag var träning hela dagen, först måste vi hälsa på rådjuren i hagen, sångfåglarna i skogen, granarna och forellerna i bäcken. Och alla medtävlare förstås. Sedan försökte vi träna sönder våra bilar vilker lyckades ganska bra. Särskilt vinterprojektet Orpheus utmärkte sig som vanligt - ett bakhjul föll av och båda stötdämparna föll isär. Speed kills. Detta är en krävande bana som går hårt åt fjädringen på bilarna - Stigs 2.5 bil vägrade gå fort - den har primitiv studsfjädring och inga stötdämpare. Däremot gick hans 3.5 Ronnie utan fjädring bak bra och han var uppe i 257 km/h. På kvällen retirerade vi till Gruner Baum för biffar, sparris och jordgubbsglass och sedan meka på rummet.

Lördag började tävlingen och det var full fart i depån - nedan.

Nedan - Vä. Picco och Falk har ett gott samarbete och utbyter utvecklingar och delar. Picco jobbar just nu mycket med förbättrade glödpluggar med beständigare isolering - hans 10a bränner ned pluggar och kolvtoppar.

Hö. Stig tog ledningen med snabba Ronnie i 3.5 och Red. och Falk i 5. Orpheus suckade och arkiverades för felsökning hemma. I 5a klassen är det bara Estländarna som hänger med oss svenskar när de har en bra dag - och det hade de inte denna gång.

Vid denna bana är inte bara väl sörjt för det eteriska modellbilsåkat - en restaurang och konditori skött av de tyska modellbilsfruarna har allt utom mjölk ( jo kaffegrädde ) och sörjer för det lekamliga. Nedan. På lördagkvällen var pistenfeste på Hotel Jägerhof intill.

På söndagen kom de avgörande körningarna. Stig ledde länge i 3.5 men i sista körningen tvekade Ronnie och Polacken Horla tog sig förbi i sista körningen. I 5 tog Falk över ledningen med 302, men Red snubblade över en bra inställning ( stora hjul ) i sista heatet och Biggles vann med 303. De härninga NovaRossi foder och kolvarna är fantastiska. Stigs 2.5a hoppade runt och fick bara fäste till 217. I övrigt kunde noteras att Ströbel vann 10 efter en rad snabba och jämna körningar. Lembit Vaher vann både 1.5 och 2.5 klasserna.

Nedan Mart Sepp har tagit fram en CNC fräst botten till 2.5 - 3.5 - 5 cc. Till hö det välfyllda prisbordet med tävlingsledaren Horst Denneler.

Nedan två svensk centrerade bilder. Bättre pallbilder på speedmodelcar.

Vä. 5 cc. pallen: Tonu Sepp får pris av Horst Denneler och Falk och Red. tittar på.

Hö. Den galne Red. fick fint vandringspris för snabbaste 5a av Christoph Rabenseifner donerat av hans far Oscar. Bredvid Horst Denneler. Förra året tog Falk inteckningen. Red. ser mallig ut och tror att han utvecklats sen han började flyga Tummeliten 1944 genom att vinna en stor internationell tävling med en bil och motor han byggt själv 65 år senare.

På kvällen Tournedos Magnifico med segersekt och jordgubbsglass. Oj-Oj-Oj. På måndagen åkte vi hem 19 timmar non stop - luftkondisen hade gått sönder så vi hade det varmt ock skönt i bilen mens Falk satt och ritade på nästa optimerade bil.

Nils Björk