kman
EN INTE HELT NY FEMMABIL 2004-10-26
Efter att under en längre
tid haft en hel del funderingar över en ny femmabil så satte jag
mej ner efter nyårshelgen 2000 och försökte rita upp en så
praktisk och flexibel bil som möjligt.
Resultatet blev en bil där det finns stor frihet för utformning av
de olika komponenterna som skall ingå i bilen. Detta innebär att
risken för att måla in sig i ett hörn minskar om någon
eller några komponenter skulle visa sig fungera mindre väl eller
om man vill experimentera med olika lösningar av komponenterna.
Min uppfattning är att en linbil skall ha så många justeringsmöjligheter
som det över huvud taget går och så mycket som möjligt
skall med enkla medel gå att ändra och återställa om så
behövs. En linbil får aldrig bli färdig den skall alltid gå
att modifiera och utveckla.
Bild 1. KMAN botten
Bilen är försedd
med kjolar runt samtliga hjul (går kapa bort om man vill)
för att minska luftmotståndet. Kjolarna runt bakhjulen gör också
att man får en venturieffekt, när bilen går på
banan, vilket ger ökat grepp. Kjolar runt bakhjulen har senare på
andra bilar visat sig påverka greppet mycket positivt. Plats finns för
moderna volympipor likväl som justeringsmöjligheter av tanken i sidled.
Utrymme finns också för att medföra mätinstrument under
körning om man tex vill mäta motorvarvtal, motortemperatur eller annat.
Bilens motorbockar går att göra utbytbara, om man så önskar,
vilket gör att man enkelt kan skifta mellan olika motoralternativ.
När ritningen var klar tillverkades en gjutmodell och fem bottnar göts
till en början upp. Till dags datum har ett tjugotal bottnar gjutets varav
fyra något modifierade för att användas till ett 10cc experiment.
Bild 2. Bo Gardhs
KMAN femma
En plugg för
tillverkning av karossform gjordes också men killen som skulle göra
gjutformen lyckades med konststycket att totalförstöra pluggen
(felaktigt släppmedel?) så några gjutna plastkarosser har det
inte blivit!
Av dessa tjugo bottnar har endast två blivit färdiga bilar och gått
på bana, båda byggda av Bosse Gardh. Båda bilarna är
mycket sparsamt körda men har ändå, med OPS 5cc motorer, presterat
hastigheter på strax under 290 kmh.
Bild 3. Jan Öbergs
KMAN femma
Bilen är en bra plattform att bygga på så hoppas vi får se fler färdigbyggda bilar i olika utföranden framöver. Den enda begränsning som finns för att bygga snabba bilar på dessa bottnar är brist på fantasi!