LUCIA RACE I TALLINN 2005.

FÖR RESULTAT - SE "SPEEDMODELCAR"

Säsongavslutningen Lucia-racet i midvintermörkret blev i år en riktig stortävling med många tävlande tillresta från utlandet och höga farter i alla klasser. 7 gubar i mälardalsmaffian åkte färja över viken och kom fredag morgon så vi kunde avnjuta julmarknaden på stortorget före kvällens inledande evenemang: ett sånglustspel om kompositören Schubert och med hans musik på operan i Tallinn. Efteråt middag i Hotell Dzingels restaurang med tyskar, italienare, schweizare,ryssar och litauer och modellbilsnack. 7 Nationer !

Vä. Bland melodierna på Tallinn Operan igenkänndes Schubert,s " Tomtarnas vaktparad".

Till hö. jobbar Johan, Helge och Åke med bilarna inne i varma källaren.

Vä. Åke Ekstrand startar och Falk sköter startapparaten.

Hö. Ryssen Furso förvärmde sina bilar med värmeljus.

Lördag morgon var tävling två heat. För årstiden en fin dag: vindstilla, sol ( några minuter runt kl. 12) och -1 °C. Allt meckande sker i Ungdomsgårdens varma källare, man går bara ut för att köra. Knepet med sådan här vinterkörning är att ha bilen med tank, soppa och förgasare tempererade till +20 ° C. Då rinner soppan med sin vanliga viskositet genom förgasarnålen. Fast red. hade antagligen problem med is i plastförgasaren. I källaren fanns fika med kakor och glögg.

Alla Segrare körde ganska fort: Falk körde sina vanliga 264 på morgonen när banan var ren, sen blev det halare eftersom och man gissar att 5 cc. Priit Höjer 301 km/h tappade c:a 5 knut och Mats Böhlin 330 km/h tappade 8 knut genom spinn. Clason i 10cc fick 319 mot kvällningen, det var vad greppet räckte till.

Tekniskt kunde man förmärka att det är en allmän övergång till stötdämpare i fjädringarna och att de fantastiska NovaRossi motorerna alltmer tar över, nu världssnabbast i 3 klasser.

Efter en mörk och kulen dag föll mörkret tidigt och slutet av tävlingen gick i mörker. Men banan har belysning.

En av de första 2.1 cc. bilarna i Estländarnas nya nybörjarklass. Raka drev, ingen fjädring bak, åldersgräns.

På Lördag-kvällen prisutdelning och pisten-feste på Ungdomsgården med mat och dryck. (mycket)

Vä. Dagens prestation stod nog segraren i 5 cc. Priit Höjer för. Han körde klassårsbästa 301 km/h på den hala banan. Han har tränat 305, nästa år ryker rekordet. Bilen Tallinn-tillverkad med CNC fräst botten och en vänd NovaRossi 4.66 cc. med front och Zimmerman från Falk. 2a alltid snabbe Alberto Adreani och 3a världsrekordhållaren Tiit Luman.

Hö. Propellerbil med de två framhjulen isär. Dieselmotorn gick på Dumle-kola löst i eter.

På Söndagen var det Propellerbil tävling för de yngre Estniska nybörjarna. Vi var där och tittade på. På kvällen åkte vi hem och åt en blodig middag på färjan, sant diskuterade om vi inte skulle ha propellerbilar också vid Örebro,s oldtimerkörning i maj. En sådan " bil " är mycket enkel att bygga. Samt också ha en standard Wilma - klass 3.5 cc. för sig. Det lär ha sålts 40 - 50 såna bilar i Sverige, så det finns många såna på hyllorna.

Det vimlade av propellerbilar och propellerpojkar.