GRAND SLAM FINAL STAGE I LYON 6 - 7 OKTOBER 2007.

FÖR RESULTAT SE SPEEDMODELCAR

Utanför Lyon ( Frankrikes andra stad, c:a 2 milj. innevånare ) vid floden Saone - som i Lyon förenar sig med den stora Rhone - ligger Frankrikes numera enda linbilbana. Lyon anses vara gastronomiens huvudstad och i kullarna norrut ligger Beaujolais-distriktet. Här går numera den stora säsongavslutningen på höstarna. Halva Octan maffian bestämde sig för att åka ned dels för att se lite sommar en sista gång, dels för att äta gott, men framför allt för att testa väghållningen på sina nya fjäder - stötdämpar enheter. Lyon är nämligen världens förnämligaste bana - i byn Couzon Mont dOr - i det att den är ojämnast av alla och ställer de största kraven på god väghållning - en mycket intressant utmaning. Med goda stötdämpare tappar man minst fart, och går bilen bra här går den bra överallt. Banan har ett perfekt läge på en gammal soptipp vid Saone och vid järnvägen (som bullrar hemskt), samt håller sakta på att glida ned mot floden under det att den tippar och bryts sönder.

Vi valde att åka bil för att få bilarna med oss utan flygtrassel och stannade för övernattning i Hotel Seeblick nära Lybeck och Gruner Baum i Kapfenhardt. 3 korta och lugna dagsetapper med god kvällsmat. Utanför Lyon bodde vi som alltid på Hotel Tante Yvonne, ett månghundraårigt värdshus med bra kök. Väl nere kunde vi notera det beställda sommarvädret med morgondimma och c:a 22° och sol på eftermiddagen.

Den ende som nu är kvar på trakten i banklubben är Joseph Krasznai ( nedan ) och med hjälp av familjen sköter han banan och håller tävlingar.

Ovan till hö - franska gänget från vä. - Michel Duran, Madame Krazsnai, Fanny Krazsnai, vet ej, Jean-Yves Le Guennec. Tidtagningschefen Danielle Duran sitter i tidtagningshuset.

Ovan - Madame Krasznai med släkting lagar lunchmaten i restaurangen. Man kunde få vin till.

Själva tävlingen speglas i resultatlistan, det var de vanliga som vann. Vädret var fint - morgondimma som lättade vid kl. 11 och sen soligt och skönt sommarväder. tre heat - ett på lördan och två på söndagen

För Svenskt vidkommande i 10 cc. lyckades inte de två bilarna få någon riktig fart - Mats bil krånglade igen, men han har nog nu hittat felet - bränslenålen var felgjord och mycket överkänslig. En mycket liten detalj som själpt hela lasset länge.

I 5 cc. blev det dubbelseger igen med Falk först som vanligt - ingen tycks rå på de svenska femmorna. Falk och Estländarna och nu i år Björk har hjälpt till att vända upp och ned på klassen helt. Hemligheten är de fantastiska NovaRossi fodren och kolvarna. Picco frånåkt med 10 knutar, han visade upp sin nya halvfärdiga bil och skall försöka hänga med nästa år - han mätte och studerade våra bilar noga. Många har nu nya bilar med Novarossifoder på gång.

En mycket trevlig och gemytlig tävling i trevligt sommarväder med god mat och gott vin - kan det bli bättre ?

Hur gick det med väghållningen då ? Jo, mycket bra - våra femmor tappade nog bara c:a 2 km/h mot släta banor - så problemet är löst. Förra gången red. var här hoppade hans tia omkring som en galen get och repade upp botten under. Lagom avstämda fjädrar ska de va och framför allt justa stötdämpare med lite halvtjock silikonolja.

Red,s tävling fick hastigt avslutas vid lunchtid söndag då hustrun fått lunginflammation med svåra andningsproblem och flögs med helikopeter till sjukhus och där fick vi stanna en vecka, men det är en annan historia. Gott råd; skaffa ett EU sjukförsäkringskort och en bra hemförsäkring - det hade vi. Tro inte att Sjukkassan betalar hela sjukhusvården utomlands ens i EU.

Nu är vintervila och tid att förbättra bilarna - red har gett sig i läxa att fixa luftfilter till förgasarna, har i år fått mycket repor på 5 kolvarna av små stenar som troligtvis lossnat från banytorna. Sen vibrerar mittbiten av spiralen bort på NovaRossi femmorna - ett problem som måste lösas. Red har konstaterat att det inte är gammal vanlig magerkörning och överhettning.

Nils Björk

Ovan 2,5 klassen - från vä Volker Besang, Priit Höjer och Danielle Duran.

Ovan 5 klassen - Tonu Sepp, Jan-Erik Falk och Nils Björk. Ovan 10 klassen - Serge Holc delade ut till Tonu Sepp, Gualterio Picco och Michel Duran.