RESAN TILL BEAUJOLAIS OCH GRODLÅREN I LYON 3 - 4 OKT 2009.

FÖR RESULTAT SE SPEEDMODELCAR

Säsongavslutningen i Europa sker sedan en del år vid banan i Couzon de Mont Dór vid Saone strax norr om Lyon. Falk å red. åkte ned tisdag morgon efter Örebro racet - efter att frusit i snålblåsten i Örebro suktade vi efter lite sommar igen. Vi blev inte besvikna, som vanligt var det sommar där nere - 23° sol och vindstilla. Det är här man kan få uppleva de sista sommardagarna. De flesta i Europa kommer dit - det är Grand Slam avslutning med dubbla poäng. Vi var där för att ha semester och ta hand om GS 5 cc. - och det gjorde Falk - han vann en flygbiljett till VM i Australien nästa år.

Resan. Det är ungefär 220 mil från Stockholm - vi valde att åka bil då vi ville slippa ev. bagagetrassel och få med oss alla verktyg och startapparaten. Dit tog vi det lugnt på tre dagar - hem åkte vi non stop på 24 timmar, då red måste hem och hämta ut frun från hemmet. Den gamla SAAB en har nu gjort 32000 mil och är avskriven och hittar själv till Lyon. Vi la bortåt 5000 kr på bensin och ungefär 1600 kr per person på 5 hotellnätter - så kostnaden blev drygt 4000 kr plus mat. Maten blev festmiddagar så där gick ca 1200 spänn till. Så drygt 5500 per person gick resan på när man lagt in franska motorvägsavgiften. Nerresan i behaglig takt i lagliga farter började i Stockholm kl. 8 morgonen - då är man framme till Reinfelt vid Lubeck kl. 7 på kvällen - 90 mil ungefär. Där finns ett litet hotell - Seeblick - med sjöutsikt och 10 meter till en grekisk restaurang med mycket god mat. Dag två körde vi genom autobahnTyskland 85 mil ned till den lilla staden Neuenbourg strax före Basel och franska gränsen. På Hotell Adler bor man fint och äter bra. Denna lilla stad var mycket prydlig och färsedd med ett antal konstfontäner vilka kunde avnjutas vid förematenpromenaden. Dag 3 åkte vi på halvtomma franska motorvägar och var framme till lunch vid banan. Motorvägsavgifterna i Frankrike är höga - vi betalade ca 650 kr. tur och retur. Men de är mycket släta och fina och rätt gles trafik - 130 km/h.

På hotellet där de flesta linbilsdårar bodde - Le Collonges au Mont dÓr - med utsikt över Saone - kunde man äta mycket mat - bl. a grodlår, vilket många restauranger hade. Falk å jag funderade över om det är gott med grodlår eller om de har för mycket grodor på nejden och kom fram till att det nog är det senare. Om banan som famoljen Kraznaj sköter kan man läsa mera här på reportaget för två år sen.

På fredag var träning i solen - red. testade ändringar på 10an Orpheus, men han ville som vanligt inte gå mer än ca 317 km/h och red. kunde konstatera att denna projektbil hittills varit en flopp - det är nog nåt med motorn - bilen går bra. 5orna sparade vi till tävlingen på lördan. Så det blev att prata och prova fikrestaurangens möjligheter. I Frankrike och Tyskland hjälper fruarna till och lagar maten och bakar kakona.

På lördan kördes ett heat. I 5 cc. körde Falk 306 km/h och red. av vevstaken - sen var det klart - ingen kunde hota Falk. En viktig del av Falks fart är en överlägsen väghållning med stötdämpare och fjädrar. På kvällen fest i ett värdshus uppe i bergen - nedan.

På söndan ett heat igen - se resultatlistan.

Ovan vä. Falk får Grand Slam priset av Ströbel i 5 cc. Tonu Sepp 2a och Priit Höjer 3a. Bara skandinaver. Kraznai asisterar med pokal.

Ovan hö. Pallen i 2.5 cc - 1. Lembit Vaher 2. Danielle Duran 3. Priit Höjer. I Frankrike kindpussas det mycket - funktionärerna rusar till med dragna pokaler.

Ovan vä. Grand Slammarna från vä. Lembit Vaher - Miroslav Horla - Falk - Gualterio Picco. Åsså Ströbel. Lembit Vaher vann GS både i 1.5 och 2.5 !

Ovan hö. Picco vann som vanligt 10 cc - längst till vä sonen Picco.

Nästa race är Lucia i Kapfenhardt - många i Europa ska dit. Dit kommer ev. mcket bitar - Estländarna har en CNC byggsats på gång till NovaRossi 2.5 - 3.5 - 5 cc. - Picco m. fl. skall göra ett antal 10 bilar för 3000 € - Denneler håller på att pillra ihop en Picco 2.5 motor.

Nils Björk