kman
MÄTNINGAR
PÅ EN 10 CC. LINBIL UNDER KÖRNING.
Vi vet inget eller mycket
lite, förutom hastigheten, om vad som händer i en linbil när
den körs på en bana. Att inte bara mäta hastigheten utan också
mäta motorvarvtalet och drivdäckens expansion kan man få fram
värdefull information. Med hjälp av Leif Linde´n och hans DNP
tia med PICCO P60 har vi på Göteborgsbanan under sommaren gjort en
del mätningar enligt nedan.
För att mäta
hastigheten använde vi oss av en vanlig tidtagareanläggning där
hastigheten per varv kunde avläsas. Motorvarvtalet mättes med en on
board varvräknare med display och minne och där högsta
varvtalet kunde avläsas efter en körning. Däckens expansion mättes
med ett hi tech instrument bestående av en balsabit bakom
drivdäcken. Balsabiten placerades så nära däcken så
dessa slipade på balsabiten under körning. Efter en körning
kunde vi med bladmått mäta avståndet mellan däcken och
balsabiten och på så sätt få fram vilken största
diameter däcken hade haft under körningen.
Bilens data: Utväxling 1.53:1. Dennelerdäck (märkta med tre prickar). Bilens vikt över bakhjulen 2200g. Mässingsvänghjul, Ø 43x21.5. Duranpipa, längd 285mm mätt från plugg till bakre konans början. Avgasport original, 192 ° .
PROV
|
MAX
HASTIGHET
|
MAX
RPM
|
MAX
DÄCK DIA. MM.
|
TEORETISK
HASTIGHET VID 100 % GREPP
|
1
|
296
|
28430
|
90.3
|
316
|
2
|
307
|
28590
|
91.3
|
322
|
3
|
312
|
*
|
92.5
|
325
|
4
|
313
|
28030
|
94.7
|
327
|
5
|
303**
|
27400
|
94.6
|
319
|
* Varvtalet missat. Antas
vara 28500 rpm
** Bilens nos sänkt 7mm. (1°)
Som framgår med all
önskvärd tydlighet från dessa prov så är problemet
med DNP bilen att överföra motorns effekt från drivdäcken
till banan. Anmärkningsvärt är att när för stora drivdäck
användes (prov 4 och 5) så slirade bilen också
då bort 14 resp.16 kmh.
Vi kom också fram
till att Dennelerdäcken expanderade mellan 2.7 - 3.4 mm under körning
vid aktuella diametrar och bakaxelvarvtal.
Om DNP bilen är en
ovanligt dålig konstruktion med avseende på greppet
går inte att säga. För att avgöra detta måste motsvarande
prov göras på bilar av andra konstruktioner.
Utförd mätmetod är relativt simpel men från att inte ha vetat något så är detta ett ganska stort kunskapslyft och mätmetoden räcker till för att klargöra en hel del frågeställningar. Det går att göra betydligt mer sofistikerade mätningar med tex. telemetriöverföring av mätdata men då handlar det om helt andra kostnader och om det för närvarande ger så mycket mer är tveksamt.
Varvräknarens display
2004-06-29
Kman
Det har på marknaden
börjat komma ut mätinstrument för modellhobbybruk som gör
att man kan mäta tex varvtal, temperatur, mm under körning. Priserna
är inte så avskräckande.
Webra har ett instrument som gör att man under körning, trådlöst, på en mottagare kan se vad som händer.http://www.modelhelicopters.co.uk/acatalog/VarAccs_RobbeWebra.html
http://www.hoehn-modellbau.de/rds4.html
Brotherhobbies har en logger som följer med modellen under körning.
Efter körningen "tankar" man över loggerns mätdata
till en dator och kan på så sätt få fram vad som hänt.
http://www.brotherhobbies.com/