Nya Novarossi 28

--------------------------------

2005-04-21

Första exet av av en vänd Novarossi 28 - 4.66 cc med Falkbitar är nu klar och injusterad. Zimmermaninsug. Kompakt som en 2.5 cc. motor och gjord med en otrolig kvalite. Och reservdelar finns i Sverige till standardmotorn. Skall bli mycket intressant att se vad den kan göra mot etablerade 5 cc. motorer. Gående resonemang är; kunde 3.5 cc. motorn göra 293 km/h borde en kubik till kunna göra 300. Men det återstår att se. Passar i en bil för Novarossi 3.5 cc.

2004-03-19

Falk håller på och häppar med en batch av 10 st. NovaRossi 28 4.66 cc. "vändbitar". Här är bild på första exet som Björk håller på att sätta in i sin 3,5 cc " IOR", som således skall provas som 5 kubikare i vår. Motorn går in rakt av utan några ändringar på bilen, motorfästhål, handtag - allt. Bilen är liten som en två-halva, ska bli intessant att se om 2,5 cc. boxen håller.

2004-10-27.

Ny motor NOVAROSSI RACE 528X - 4.66 cc.

Red. har nu kunnat titta på denna motor, och den ser fantastiskt bra ut, lika bra som sin vassa lillebror på 3,5 cc. Troligtvis en worldbeater. Den har också nästan samma vevhus som lillebror. Den har samma fantastiska portar och kanaler (fast mera utvecklat) som lillebror. Det gör att det är trångt i vevhuset, man kan inte räkna med att kunna stroka den ytterligare ända upp till 5 cc. gränsen. Men det behövs nog inte heller, den ska nog klara 300 km/h ändå - lätt. Numera måste man ju göra 300 om man skall hänga med. Den här finns ju lättillgänglig över disk, är bara att såga av fronten och göra ny vevaxel, fronthus och zimmerman. Häpp.

Installationsmåtten samma som 3,5 cc motorerna ! ;

Vevhusbredd 32.5 mm.

Total bredd motorfästena 45 mm.

Bredd mellan fästhålen 37.2 mm.

Longitudinellt mellan fästhålen 21 mm.

Den är c:a 2 mm. högre, 58 mm. från fästplanet.