kman
PROV
MED OLIKA INSUG
Med mer eller mindre jämna
mellanrum kommer diskussionen upp om vilka insug som ger högst effekt.
För att i viss mån sprida lite ljus över ämnet har
jag plockat fram några gamla anteckningar daterade 4 oktober 86.
Där har jag med en Webra 1.8, nerstrokad till 1.5cc, provat
olika typer av insug. Tre typer provades, nämligen disc-, trum- och Zimmermanninsug.
DISCINSUG. Discen bestod en Ø19.7mm stålskiva som var balanserad
och lagrad på en bronsaxel.
TRUMINSUG. Trumman hade en utvändig diameter på 10mm och var balanserad
samt lagrad i en bronsbussning.
Z-MANNINSUG. Insugs-skivans diameter var 22.5mm och drivaxeln lagrad i två
stycken kullager, Ø4x9x2.5. Drivaxel och skiva var tillsammans balanserade.
Samtliga tre insug provades under lika förhållande. Lika öppningstider
(35°-60°) och samma propeller, förgasare (Ø6.5mm) och pipa
användes. Inför varje varvtalsprov med respektive insug justerades
bränsleinställning och pipans längd så max varvtal erhölls.
RESULTAT:
INSUG
|
MAX
RPM
|
Disk
|
31800
|
Trumma
|
32300
|
Z-mann
|
32800
|
Ovan resultat stämmer väl med dom insug som för närvarande
används i dom snabbaste bilarna. Så vitt jag vet sitter det Zimmermanninsug
i samtliga världsrekordbilar. Nu även 1,5 då Lembit Vaher kör
med Z. Tilläggas kan också att högsta varvtalet uppnåddes
när motorn provades med frontinsug men av någon anledning noterades
inte detta resultat. Som en dålig ursekt får väl sägas
att frontinsug är ganska opraktiska i linbilar.........hmm. Anledningen
till att frontinsuget gav bäst resultat beror sannolikt på två
saker.
1 Med insuget inbyggt i vevaxeln behöver motorn inte dra med sig några
extra roterande delar som kostar friktion.
2 Vid körning med propeller och frontinsug bildas ett övertryck framför
förgasarinloppet vilket ger ett varvtalstillskott.