SEMESTER RACET I ÖREBRO 23 JULI 2006.
RESULTAT
POS
|
FEMA-NR | NAMN | CLUB | MODELL | MOTOR |
1
HEAT
|
2
HEAT
|
3
HEAT
|
|
1.5 CC. | |||||||||
1
|
391 | BJÖRN LARSSON | GMBK | LITH | AFA |
224.532
|
225.451
|
-
|
|
2.5 CC | |||||||||
1
|
238 | LARS SUNDBERG | CASTER | EGEN | STL |
239.897
|
247.970
|
-
|
|
2
|
35 | TORBJÖRN JOHANNESEN | NORGE | EGEN | EGEN |
0
|
242.717
|
-
|
|
3
|
898 | ÅKE EKSTRAND | CASTER | EXTRA | STL |
0
|
0
|
-
|
|
4
|
897 | ULF EK | CASTER | USANOV | NOVAR |
0
|
0
|
-
|
|
5 CC | |||||||||
1
|
1270 | ULF EK | CASTER | PAÅ | NOVAR |
297.290
|
0
|
-
|
|
2
|
1159 | BO GARDH | GMBK | KMAN | OPS |
290.074
|
0
|
-
|
|
3
|
1135 | KARL GARDH | CASTER | F10 | OPS |
255.198
|
258.578
|
-
|
|
4
|
777 | HELGE ERIKSSON | CASTER | PH2 | HOPS |
0
|
256.002
|
-
|
|
10 CC | |||||||||
1
|
1223 | MATS BÖHLIN | OCTAN | KMANB | MB 10 |
0
|
338.425
|
337.077
|
|
2
|
1224 | NILS BJÖRK | OCTAN | KMANB | MB 10 |
325.282
|
322.385
|
0
|
|
3
|
JOHAN CLASON | OCTAN | FTL | PICCO |
319.423
|
320.043
|
315.831
|
||
4
|
1271 | NILS-ERIK PALMEN | CASTER | DENNELER | PICCO |
280.532
|
0
|
-
|
|
5
|
084 | LARS WAHLUND | GMBK | FTL | MB 10 |
0
|
0
|
0
|
MATS BÖHLIN TOG VÄRLDSREKORDET i 10 CC - 338.4 KM/H.
Efter tidtagningens slut kom 340 upp.
Ovan Mats mekandes med sin egen MB 10 motor, nedan bilen. Han har gjort allt själv på den, motor, växelboxen och bilen. Bottengjutningen är Kärrmans avsedd för 5 cc. bilar. Som gammal team-racing flygare har Mats lärt sig optimera, bilen har minimal frontarea och är liten och mycket lätt. Det står Picco på den för han kör med sådana glödpluggar.
Det kom inte många, det är semestertider och gubbarna dör av. Men solen sken delvis och korvarna var goda. Det var sista tränings-racet före EM i Polen om 14 dar. Det testades mycket och red. lärde sig de sista sakerna om pipsluthåls-dimensioner och avgasventilfjäderhårdheter och har gott hopp om resultat i Polen. Att Mats B. har vissa möjligheter säger sig självt. Falk passade denna tävling, men har tränat väl över rekordet i 5 cc. (309) och har ju rekordet i 1.5 cc. Johan Clason var helgens otursgubbe: på lördagsträningen rasade den nya boxen och på söndagen rasade motorn. Man kunde konstatera att 60 % av 10 cc. åkarna körde MB 10. Casterklubben debatterade ivrigt huruvida man skulle ta EM 2008 och kom fram till att med ekonomisk hjälp av startavgifter är det möjligen tänkbart.
Nedan oljespår efter körning, luftströmningen förefaller OK.