TALLINN GP 0CH GS 4 - 5 JULI 2009.

FÖR RESULTAT - SE SPEEDMODELCAR

Fem Oktan-pojkar åkte med mat färjan över viken till Tallinn. Helge Eriksson skulle åkt med men hamnade på sjukhus istället med ett hål i magen eller nåt. Allt följde den årliga ritualen med mycket mat och en del linbilåka. Alla körde ungefär som förväntat.

Falk hade en ny teknisk innovation i form av en liten behållare i sin 5a som droppsmörjde växeldreven med EP olja. Visade sig fungera och lilla pinjongdrevet blev inte vackert blått längre ( 3 - 400°). Torde göra att dreven håller längre och torde minska friktionen något - är kanske värt några knutar. Björks vevlager i hans 3.5 WMCR motor ( som varvar 41000) exploderade. Ja ialla fall kulhållaren av plåt - använd inte såna. Stålbitarna gick igenom motorn och gjorde granna gropar där de låg kvar som meteoritnedslag. Picco bröt av två vevaxlar, troligen felhärdade, till sin 5a - hemkommen har han 48 till att kasta i skrotlådan.

Det ryktas att Picco - Ströbel m. fl har en batch av 25 st. 10 cc. bilar under planering.

Nästa tävling i Tallinn är deras 50 årsjubileum i September som tyvärr kolliderar med Gävles 50 års jub.

Den skärpta red. glömde ta med kameran till reportaget - men hadde telefånen med - så det är telefånbilder här.

Nedan vä. Man hadde nog världshistoriens yngsta invägare. Hö. Banan tvättades lunch och kväll - tvättmedel - högtrycksspolas banytan med 90 ° vatten - vattnet sugs bort med en vattendammsugare - åsså bränns det sista vattnet bort med en stor gasolbrännare. Klart inom en timme.

Nedan vä. Mästerhorsare Linas från Vilnius beundrar Tonu Sepps nya 10a. Designad av en aerodynamisk modellflygare i Estland och byggd i Moskva.

Hö. Prisutdelning 3.5 FEMA Mart Sepp vann som vanligt med våran Stig Hagbergs Vackra Ronnie tvåa och trea Linas.

Nils Björk